Kategorije: Članki

Share

Kategorije: Članki

Share

povezane osebe pri poslovanju podjetij

V podjetniškem okolju so povezane osebe pogosto sestavni del vsakdanjega poslovanja. Gre lahko za družinske člane, povezana podjetja ali druga pravna in fizična razmerja, ki vplivajo na poslovne odločitve in pogoje sodelovanja. Zaradi te povezanosti zakonodaja, zlasti na davčnem področju, določa posebna pravila in nadzorne mehanizme.

V tem članku izpostavljamo ključne davčne in poslovne vidike povezanih oseb, ki se nanašajo na področja DDV, posojil, normiranih s.p.-jev in transfernih cen.

 

Kaj so povezane osebe? 

Kot povezane osebe podjetja razumemo fizične ali pravne osebe, med katerimi obstaja neposreden ali posreden vpliv na sprejemanje poslovnih odločitev. Definicije se razlikujejo glede na zakon (npr. ZDDV-1, ZDoh-2, ZDavP-2, ZDDPO-2), vendar skupna značilnost ostaja ekonomska povezanost.

Sem sodijo:

  • družinski člani: zakonec oz. partner (zakonski, zunajzakonski, istospolni v registrirani skupnosti), potomci (otroci, posvojenci, pastorki, zakonci otroka), predniki (starši, posvojitelji, njihovi zakonci, starši partnerja, ipd.). Po ZDoh-2 so vključeni tudi bratje in sestre.
  • podjetja z istimi lastniki ali njihovimi družinskimi člani (vsaj 25% ali več deleža v kapitalskem deležu ali glasovalnih pravic).
  • matična in odvisna družba znotraj skupine,
  • poslovno povezana podjetja (npr. sodelovanje zgolj z enim naročnikom).

Povezane osebe so lahko tudi med nerezidenti in rezidenti, prav tako so lahko povezani posredno ali neposredno.

 

  1. DDV in povezane osebe

Pri poslovanju s povezanimi osebami na področju DDV so ključna naslednja tveganja:

Fiktivne ali nepravilno ovrednotene transakcije:
Če podjetje proda blago ali opravi storitev povezani osebi po ceni, ki bistveno odstopa od tržne, lahko davčni organ zahteva popravek davčne osnove za DDV. Po ZDDV-1 (46. člen) mora biti davčna osnova enaka tržni ceni.

Skupni prag za identifikacijo za DDV:
Če več povezanih oseb opravlja enako dejavnost, se lahko za namene vključitve v sistem DDV seštejejo njihovi prihodki. To pomeni, da se prag za obvezno registracijo lahko preseže tudi zaradi skupne gospodarske aktivnosti.

 

  1. Posojila med povezanimi osebami

Posojila povezanih podjetij morajo biti ustrezno dokumentirana in oblikovana v skladu z zakonodajo.

Ključna priporočila:

  • sklenjena mora biti pisna pogodba z obveznimi sestavinami,
  • uporabljati je treba priznano obrestno mero (POM),
  • brezobrestna ali prenizka posojila lahko pomenijo prikrito izplačilo dobička,
  • odsotnost vračila ali dokumentacije pomeni povečano davčno tveganje. 

Takšna praksa je pogosto predmet davčnega nadzora in lahko vodi do dodatnega davčnega bremena.

 

  1. Normirani s.p.-ji in povezane osebe

Normirani s.p.-ji so v zadnjih letih priljubljena oblika poslovanja zaradi enostavnega obračunavanja davkov. Vendar pa pri poslovanju s povezanimi osebami obstajajo posebna pravila.

FURS lahko podjetje izključi iz sistema, če:

  • gre za umetno razdeljevanje dejavnosti (npr. s.p. hčerke posluje izključno s podjetjem očeta),
  • se celotno poslovanje izvaja z enim naročnikom (kar lahko pomeni prikrito delovno razmerje),
  • se pri izračunu praga za sistem normirancev ne upoštevajo prihodki vseh povezanih oseb (v kolikor opravljajo enako dejavnost ali so ekonomsko povezani).

 

  1. Transferne cene in davčni nadzor

Transferne cene so ključnega pomena v verigi povezanih družb, predvsem v srednjih in velikih podjetjih. Gre za notranje cene med podjetji v skupini ali drugimi povezanimi osebami, ki lahko vplivajo na davčno osnovo.

Zato so zakonsko zahtevane:

  • utemeljene tržne cene (benchmarking ali primerljive tržne transakcije),
  • ustrezna transferna dokumentacija, kadar so prihodki nad določenim pragom,
  • nadzor FURS-a nad transakcijami, ki odstopajo od tržne logike. 

Nepravilno določene cene lahko pomenijo prikrito prerazporeditev dobička in s tem višjo davčno obveznost.

 

Poslovanje s povezanimi osebami je zakonito in pogosto nujno, vendar zahteva posebno previdnost in transparentnost.

Ključno je, da podjetja poslujejo po tržnih pogojih, da imajo vso dokumentacijo urejeno in da znajo oceniti davčne posledice vsake take transakcije. V nasprotnem primeru se lahko soočijo z visokimi doplačili davkov, obrestmi in kaznimi.

Za pravilno ureditev in oceno davčnih posledic priporočamo posvet z izkušenim računovodjo ali davčnim svetovalcem, ki pozna vsa tveganja in posebnosti na področju poslovanja povezanih oseb podjetja.

Sorodni članki